DDOPTICS keresőtávcsövek összehasonlítása
Kivételes alkalmam nyílt egy olyan akcióra, amire körülbelül azóta vártam, amióta vadászom (uszkve 25 éve): egy távcsőgyártó azonos nagyítású, azonos objektívű, de különböző árkategóriájú keresőinek az összevetése a legolcsóbbtól a legdrágábbig. Eljött az igazság pillanata, kiderül, hogy miben testesülnek meg a lépcsőfokok, ahogy haladunk felfelé árban!
Forrás: vadasz-blog.hu
Az összehasonlításban a német DDoptics öt modellje vett részt:
- Ultralight 8×42 – 100.000 Ft alatti kategória (belépő szint)
- Kolibri 8×42 – 100-120.000 Ft-os kategória
- Pirschler 8×45 – 200.000 Ft-os kategória (középkategória)
- HDS 8×42 – 200.000 Ft-os kategória (középkategória)
- SHG – 400.000 Ft feletti kategória (csúcsmodell)
3-4 alkalommal vittem ki őket egyszerre vadászni (gyönyörűen néztem ki a lesen 5+1 távcsővel; a pluszegy egy Kowa BDII 10×42 volt), és pont szerencsés időszakban, amikor későn jött fel a telihold, így tesztelhettem őket napvilágnál, szürkület idején, holdvilágnál és közel teljes sötétségben egyaránt. Így komplett képet kaphattam a teljesítményükről, használhatóságukról.
Le is lőném a poént már az elején: igen, a legolcsóbb és a legdrágább távcsövek között szemmel látható képminőségbeli különbség van, főként nappal. De még ilyenkor, jó fényben sem annyira ordító a dolog első látásra, amitől hátrahőkölne az ember: értsd ez is éles, az is éles, utóbbi egy kicsit szebb. Kicsit? Nézőpont kérdése. Szerintem egy laikus kezébe adva őket, azt mondaná egy rövid betekintés után, hogy ez vagy az egy kicsit jobb. A szakavatott szemmel rendelkező meg azt mondaná, hogy a drágább lényegesen jobb. Kinek hol az ingerküszöbe ugyebár… Sötétben, vagy holdvilágnál is érezni különbséget, de ott még kisebb a difi. Az ördög a részletekben rejlik persze, így lesz mit kifejteni ebben a cikkben, de ezek után gondoljunk bele, hogy mekkora lehet a különbség egyes távcsövek között, amennyiben nem a két végletet nézzük, hanem csak egy-egy lépcsőfokot ugrunk. Elárulom: nem sok, de van különbség, ami legfőképp akkor jön ki, amikor egy távcsőnek nehezebb dolga van egy szimpla napsütéses napnál.
Ahogy lépkedünk fölfelé az árkategóriákban, úgy lesz egyre jobb a kontraszt, a képszéli élesség, a becsillanásmentesség, a látószög, az építési minőség, a torzítás, illetve ezek különbözőféle kombinációja.